Priatelia, kamaráti,
na našom Youtube kanáli nájdete množstvo videí, kde sme vyspovedali odborníkov na jazdenie na motorke. Míra Lisý je jedným z nich, už vyše 20 rokov má vlastnú motoškolu a k tomu je 11-násobný majster republiky v triale, účastník majstrovstiev sveta aj Európy, kaskadér a rekordér.
V tomto diele sme sa zaoberali tým, aké sú základné tipy pre jazdenie na motorke v daždi, či už v technike jazdenia alebo vybavenia.
Ďalšie diely tipov s Mirou Lisým nájdete na Youtube.
Víťa: Pozdravujeme vás z predajne Geneze v Prahe. Dnes sa budeme rozprávať o tom, ako sa jazdí v daždi a na mokrom povrchu všeobecne, pretože tak sa mi zdá, že veľká časť motorkárov má paniku a hrôzu z jazdy na mokrom povrchu. Ale na druhú stranu, ono niekedy nemáš slobodnú vôľu sa rozhodnúť, pretože vyštartuješ počas slnka a vraciaš sa v prietrži mračien. Čo sa mi osobne stalo už niekoľkokrát. A jazda v daždi alebo na mokrom povrchu má svoje špecifiká. Povedz nám niečo k tomu, ako jazdiť na mokrom povrchu.
Míra: Tak táto téma je naozaj výživná. Mám veľa zákazníkov, ktorí nechcú na kurz vôbec prísť, že bude pršať a ja im hovorím, nech prídu. Pretože to, čo sa naučíte tu, napríklad na tom letisku, kde je voľná plocha, na mokrom provrchu, sa vám bude hodiť aj pri jazdení. Takže existujú kurzy, kde cvičíme aj za mokra.
No a teraz k samotnej jazde. Keď už človek musí, to znamená, dostal sa do nejakej destinácie a teraz musí doraziť späť domov, tak je potrebné si pamätať, že je jazda po vode alebo v daždi nestabilná.
To znamená, že i človek by mal byť úplne taký gumový. Nemal by robiť prudké pohyby a všetko robiť s veľkým citom. Brzdy jemne ochutnávať, pretože ABS môže v určitom ohľade pomôcť, ale nie je všemocné.
Takže pri brzdách si dávať pozor. Ďalšou vecou je, že od kamiónov bývajú vyjazdené koľaje. V nich sa drží voda. Takže je potrebné mať dobrú obuv.
Míra Lisý v akcii
Víťa: Myslíš pneumatiky?
Míra: Áno. Pneumatiky samozrejme môžu tú motorku rozvlniť, nemajú odvod tej vody. Takže ja vždy apelujem, že alfou-omegou sú dobré pneumatiky. Potom aj po tej vode sa dá doraziť v pohode domov. Je dôležité znížiť rýchlosť. Určite nepôjdem po vode 140-150. Pár magorov som teda videl niekde na diaľnici, ale neuvedomujú si, že zrazu naozaj budú brzdiť a budú mať, ako sa hovorí, v očiach smrť, až to nastane.
Tiež je dôležité držať odstup, pretože tá striekajúca voda skutočne robí zlú viditeľnosť. Takže kto má napríklad poškriabané plexisklo, tak to je ďalší problém. Alebo zamastené. Čiže čistiť plexisklo. Určite na to funguje zájsť niekam k benzínke, vziať si nejakú servítku. Franta Šťastný hovoril, že toaletný papier je na dve veci na motorke: na svoju potrebu a na čistenie plexiskla.
Víťa: Ja som jeho žiak. Toto presne robím.
Míra: Namočiť, nechať to na plexi, stačí chvíľka na tie muchy a potom to zotriem. A potom je dobrá vychytávka pri jazde v daždi na utretie plexiskla, a to je rukavica, ktorá má stierač. Fakt to mám. Musím pochváliť firmu Psí Hubík, ktorá toto vyrába, a nielen ona.
Víťa: Teraz som to chcel povedať, že nie je jediná. Ja napríklad poznám tu jednu firmu, ktorá to má tiež. Ja osobne tie rukavice tiež mám.
Míra: Máte ich tu taktiež? Takže firma Geneze tiež. To je super.
stierač z vonkajšiej strany ukazováka na rukavici Rukka
Víťa: Má ich firma Rukka, ktorá nám nepremokavé rukavice dodáva. Ja ich používam a je to skutočne úžasná vec. Stalo sa mi párkrát, že som mal inú verziu rukavíc, napríklad letnú, a začalo pršať a ja som bol až v šoku, ako to len rozmazávam, ako sa vlastne nič nemení, a nič nevidím. Ale s tým stieračom je to naozaj ako v aute, že to zotrieš a krásne vidíš. Je to na ľavej ruke, takže pravou stále držíš plyn a ľavou si to krásne čistíš.
Míra: Je to vynikajúce a kto na toto prišiel, neviem, ale je dôležité, že to máte v ponuke. A pre vás, priatelia, je dobré to vedieť. Pretože ja, keď som dostal prvé rukavice, tak som si neuvedomil, na čo je tá guma. Potom mi to vlastne bolo vysvetlené a fakt som to niekoľkokrát použil.
Víťa: Je to stierač. Jednoducho regulárny stierač.
Míra: Takže späť k oblečeniu. Čo je ešte problémom pri jazde v daždi, je i to, že je zima. Človek premrzne a ono mať zmrznuté prsty, tak potom aj to ovládanie je také skrehnuté. Nie je to úplne ono. Existujú rôzne návleky na rukavice do dažďa alebo návleky na topánky. No, a samozrejme nepremok.
Víťa: Môžeme povedať pláštenka.
Míra: Áno, moto pláštenka. Myslím si, že by mala byť v každej výbave motorkára. Ja ju napríklad so sebou vozím, pretože neviem, kedy ma nejaká tá prietrž zastihne.
Víťa: Ja používam oblečenie na motorku s membránou Gore-Tex. To znamená, že nepremoknem. Takže jazdím v daždi a som v suchu. Ale tú pláštenku so sebou vozím tiež. A keď je dážď a povedzme silnejší, tak si ju vezmem, pretože po prvé chráni pred prechladnutím a súčasne, pretože býva obvykle v reflexnej farbe, tak ste vďaka nej oveľa viditeľnejší. V daždi sa tá viditeľnosť výrazne zníži a tá pláštenka mi umožňuje byť výrazne lepšie videný.
rozdiel vo viditeľnosti čierneho a reflexného vybavenia
Míra: Je to tak. Tá viditeľnosť je veľmi dôležitá zvlášť za tej zníženej viditeľnosti, takže odporúčam určite pláštenku. Ja vozím väčšinou ešte povedzme druhé rukavice. Keď už človek naozaj ide niekam ďalej, tak jedny silnejšie a jedny slabšie. Ešte taká malá rada. Na benzínovej pumpe sú také tie igelitové rukavice na naftu. Tak aj tie sa dajú použiť a chvíľku vydržia. Vyhrievané gripy tiež fungujú.
Víťa: Je fakt, že keď už raz na tej motorke premrzneš, tak už sa toho nedá zbaviť.
Míra: Nedá. A v lete, keď napríklad chytíš mizerné počasie cez Alpy, tak je hotovo.
Víťa: To som zažil a ja som sa potom ešte v hoteli triasol a nepomohla mi ani horúca sprcha. Ale ešte jednu vec som chcel povedať. Myslím si, že keď dlho nepršalo, potom zrazu začne pršať a mám čas, tak ja si dajme tomu radšej chvíľku počkám a zastavím, až to tú cestu trošku osprchuje.
Míra: Je dobré, že si túto tému spomenul. Najhoršia nie je ani tak jazda na mokrom, keď už napršalo a prší intenzívne. Ale to prvé mokro, pretože sa na tej ceste vytvorí taký kĺzavý film. Je tam totiž zmes prachu a nejakých nečistôt a kým to ten dážď spláchne, tak to najviac kĺže. Hneď ako začne pršať. Takže na toto daj si bacha! A ako hovoríš, zájsť niekam treba pod most, chvíľku počkať, natiahnuť si nejaké to nepremokavé vybavenie a až potom vyraziť, až už je teda mokro a spláchnuté. Toto je veľmi dôležitá informácia. Ale keď nemusíte, tak na mokrom nejazdite.
Víťa: Hele, ale ono to má svoje kúzlo. Nie, že by som to vyhľadával, ale nemám s tým problém.
Míra: Ja vôbec nemám rád jazdu v daždi. Beriem to ako nutné zlo.
Víťa: Mne to nevadí, ale tá obozretnosť je tam extrémne dôležitá.
Míra: Ako som spomenul, je potrebné byť jednoducho ďaleko jemnejší. Nemôžete jednoducho tvrdo vybrať zákrutu. V rámci našej motoškoly učíme, ako pracovať so svojím telom, aby tá motorka nešla do toho maximálneho náklonu, kde je okraj tej gumy. Zvlášť, keď sa jedná o športovejšie gumy, pretože tie nemajú toľko prerezávaných odtokových drážok, ale sú hladké, aby držali, tak na vode by sa to naozaj mohlo skĺznuť. Takže tá práca tela mimo motorku fakt funguje, a tá motorka ide v gripe a zatočí. Tá jazda na vode má svoje špecifiká a najdôležitejšie je jazdiť s väčším citom, väčšou predvídavosťou. Dávať si pozor pri predbiehaní áut a kamiónov, ktoré vám dajú sprchu aj na tej diaľnici. Počítať s problémom.
Víťa: A spomaliť.
Míra: Spomaliť, prispôsobiť jazdu a dopraviť sa nejako v pohode domov.
Priatelia, kamaráti, ak sa vám rozhovor páčil a možno riešite, ako si vybrať motorku alebo ako zlepšiť svoju techniku jazdy na moto, tak sa mrknite na ďalšie videá na Youtube, s Mírou a ďalšími sme prebrali už dosť motorkárskych tém :)
A ak potrebujete vybrať motovybavenie do dažďa, tak mrknite na web. Alebo nám môžete zavolať, napísať alebo rovno prísť do motopredajne Geneze v Prahe alebo v Zlíne, radi pomôžeme :)
Objednal som si rukavice. Nesadla mi veľkosť, predajca bol veľmi ochotny pri vymene za inu veľkosť. Nakup odporučam.