Priatelia, kamaráti,
začínate na motorke a nie ste si istí, ako si vybrať výbavu na motorku? Premýšľate o nových veciach, ale nemáte veľmi predstavu, čo od nich chcieť? Nachystali sme si pre vás sprievodcu, v ktorom sa dozviete, na čo si dávať pri výbere helmy na motorku pozor a aké vlastne existujú možnosti. Môžete sa mrknúť na video alebo si to prečítať v článku.
Ak riešite aj ako si vybrať motorku alebo vás zaujímajú iné tipy pre motorkárov, tak sledujte náš kanál na Youtube :)
Ak budete mať doplňujúce otázky, tak radi pomôžeme. Napíšte nám na email, zavolajte na +420 737 539 035 alebo príďte do našej moto predajne v Zlíne alebo v Prahe, kde vám radi pomôžeme.
Funkcia motocyklovej prilby
Všetci vieme, že hlavnou úlohou moto helmy je chrániť pri nehode pred úrazom hlavu. Avšak tá prilba má viac funkcií. Napríklad je s ňou jazda na motorke oveľa komfortnejšia, než keby ste boli bez nej. To preto, že veziete sa v rýchlostiach od 40 km/h do 240 km/h, keď to trochu preženiem, a predstavte si ten nával vzduchu. Predstavte si, že vás bez motocyklovej prilby trafí mucha alebo osa alebo kamienok z auta, ktoré ide pred vami. V tej rýchlosti je to ako výbuch granátu a pred tým všetkým vás tá prilba ochráni.
Samozrejme vás ochráni pred hlukom, počasím, vodou, vetrom alebo zimou. Tá helma má veľa funkcií a je to taký trvalý sprievodca každého motorkára. Vyjsť von bez prilby je holý nezmysel a hazard so zdravím. A to nehovorím o nehode, pretože keď sa stane nehoda, tak je naozaj veľký rozdiel medzi pádom v dobrej prilbe, bez prilby alebo v zlej prilbe.
integrálna helma SCHUBERTH S3
Hlavne si kúpte novú helmu
Čo sa týka kúpy helmy na motocykel, tak moje odporúčania a skúsenosť je: kúpte si vždy novú prilbu. Viem, že sa predávajú helmy použité alebo sa prenechávajú v rámci rodiny a kamarátov. Podľa môjho úsudku to nie je dobré, pretože nad tou prilbou nemáte nikdy kontrolu. Nikdy neviete, čo sa s ňou stalo v čase, keď ste ju nemali. Neviete, aká je stará alebo ako bola používaná. A každý výrobca vám dnes povie, že prilba je na jeden náraz. Po každom náraze sa má znehodnotiť a kúpiť nová.
Ja viem, že to znie možno hlúpo, zvlášť keď je drahá. Ale ona vás má chrániť pred úrazom pri nehode a ten náraz, ktorý môže nastať, prilba absorbuje do výsteliek, do škrupiny. Nie vždy je to na tej prilbe vidieť, ale vždy je to poznať na vnútornej štruktúre toho materiálu.
Ja preto naozaj vrelo odporúčam, aby ste si kúpili novú prilbu, aby ste mali istotu, že vás naozaj ochráni.
Prilby na motorky sa všeobecne vyrábajú z 3 základných druhov materiálu: plastu, to znamená nejakého polykarbonátu, sklolaminátu a karbónu. Rozdiel v tých materiáloch je v životnosti tej prilby aj v jej bezpečnosti.
Drahšia je zo skúsenosti naozaj lepšia
Keď sa na chvíľočku zastavíme pri cene, tak si samozrejme poviete, že portfólio prilieb je od 1500 Kč do 25 000 Kč a na pohľad vyzerajú rovnako.
Rozdiel v týchto prilbách je najväčší v tom pocite, ktorý v nej máte a v tom, ako je skonštruovaná, z čoho je vyrobená a ako je vybavená vo vnútri. A tam sa práve ukazuje rozdiel v tých cenách. Verte mi, že zo skúsenosti, ktorú mám, nie je drahá prilba drahá preto, že je to marketing alebo my predajcovia tam máme vysokú maržu. Je to preto, že je tá prilba vyrobená z tých najlepších materiálov, ktoré sú samozrejme drahšie a vývoju tej prilby je venovaná hromada energie a času. Vo finále je to vec, ktorá vás má ochrániť alebo vám zachrániť život.
Takže ja sa zasadzujem za dobrú motorkársku prilbu a všeobecne platí, že čím je tá prilba drahšia, tak tým je aj kvalitnejšia a lepšia. Samozrejme, že individuálne vám môže sedieť nejaká lacnejšia prilba lepšie ako tá drahá, pretože máme každý nejaký tvar hlavy. Ale všeobecne, keď sa vedľa seba postaví lacná a drahá prilba, tak tá drahá bude vždy lepšia a bezpečnejšia. A pretože sa jedná o hlavu, ktorú máme iba jednu, tak vám vrelo odporúčam, aby ste naozaj zvážili, akú helmu si kúpite.
Keď máte dobrú prilbu, tak o nej vôbec neviete, užívate si to a ste v pohode. Pozeráte sa okolo seba, všetko vnímate a sústredíte sa na jazdu. Keď ale máte na motorke zlú helmu a možno vás z nej bolí hlava alebo vám niekde fúka alebo je tam hrozný hluk, tak na to stále myslíte, pretože vás to rozčuľuje. To je samozrejme nebezpečné, pretože vás to rozptyľuje. Aj preto je dôležité mať dobrú prilbu.
Ďalším dôležitým faktorom pri výbere moto helmy je dostupnosť náhradných dielov a možnosť servisu, čo tie lacné nemávajú.
Náhradné diely samozrejme predlžujú životnosť prilby v optimálnom stave. Môžete si potom vymeniť poškriabané plexi alebo kúpiť novú voňavú výstelku, keď už tá vaša pôvodná povedzme nejde vyprať. Špičkoví výrobcovia potom ponúkajú aj predĺženú záruku, napríklad nemecký SCHUBERTH má záruku päťročnú.
enduro vyklápačka SCHUBERTH E2
Ako si vybrať veľkosť
Čo sa týka tých kritérií, teda toho, čo by vám tá moto prilba mala dať a ako by ste sa v nej mali cítiť, tak rozhodujúcim momentom je veľkosť. Veľkosť prilby sa meria tak, že sa zmeria obvod hlavy cez čelo v centimetroch. Napríklad 54/55, to je veľkosť S. To znamená, že keď nameriate obvod svojej hlavy 54 – 55 cm, máte teoreticky veľkosť S. Avšak sa môže stať, že to nebude ono a vyskúšate veľkosť M a bude vám sedieť lepšie. Ale obvod hlavy je taká základná hodnota, podľa ktorej by ste sa mali v obchodoch orientovať vo veľkostiach.
Musí vám sedieť
Keď si nasadíte motorkársku prilbu na hlavu, nemali by ste pociťovať bodovú bolesť. Toto je bolesť, ktorej sa už nikdy nezbavíte. Vo všeobecnosti sa vypchávka prispôsobí vašej hlave. Ona vás akoby obopne a nakoniec by ste sa v tej prilbe mali cítiť pohodlne ako vo svojej izbe. Je pravda, že ja som napríklad so svojou obrou hlavou ten pocit pokoja dosiahol asi po troch dňoch sedenia doma pred telkou s prilbou na hlave, pretože som ju jednoducho potreboval prispôsobiť. Dnes je to však absolútne pohodlné a pri šoférovaní ani neviem, že ju mám na hlave. Ale keby ma niekde tlačila v jednom bode, už by som ju dávno vyhodil, lebo po prvé sa to nedá vydržať a po druhé sa nedá prispôsobiť.
Ak si prilbu nasadíte a viete ju otočiť bez toho, aby sa vám pohla tvár, tak je veľká. Mala by obopnúť vašu tvár a keď ňou pohnete, mala by vám zľahka jazdiť po lícach, ale hýbať len s pokožkou. Vtedy je to v poriadku a je to vaša veľkosť.
Pokiaľ prilbu nasadíte a cítite tam celkový tlak, tak je veľká pravdepodobnosť, že sa to prispôsobí a budete spokojní. Ak tam bude bodová bolesť, tak do tej helmy nechoďte. Tento typ prilby nie je pre vašu hlavu.
Výbava
Ďalšou dôležitou vecou je vnútorná výbava tej prilby. Prilba na motocykel má samozrejme základné plexi, má výstelku. U dobrých prílb je tá výstelka antibakteriálna, prateľná, vyberateľná a rýchloschnúca, takže poskytuje komfort opakovane.
V prilbách býva často zatmavené plexi, čo je skvelá vec, keď napríklad nosíte dioptrické okuliare a nemáte slnečné. Je tam zhruba 80% zatmavenie a predstavte si, že idete lesom alebo v tieni, teraz vyjdete na priame slnko a neuvidíte vôbec nič. Vtedy si malým pohybom môžete tú clonu stiahnuť dole, taktiež vytiahnuť hore, keď napríklad vojdete späť do lesa. Naozaj je to extrémne dobrá, praktická a povedal by som aj bezpečnostnú záležitosť. Takže to odporúčam používať a želať si, aby to tá helma mala.
Potom sú motocyklové prilby, špeciálne v tej drahšej kategórii, ktoré sú napríklad predpripravené na rôzne komunikácie a interkomy, majú zabudované reproduktory a mikrofóny a tak ďalej, ale to samozrejme nutne nepotrebujete. Záleží na prioritách každého z vás.
komunikácia môže byť zabudovaná vo vnútri alebo sa lepí zvonku
Samozrejme sa celý čas bavíme o homologizovaných prilbách, čo znamená, že podliehajú certifikácii Európskej únie alebo americkému DOT. To je prilba, ktorá plní základné európske bezpečnostné normy pri náraze. My veľa spolupracujeme s nemeckou firmou SCHUBERTH, a keď sme v tej továrni niekoľkokrát boli, videli sme ako sa tie prilby skúšajú, napríklad púšťajú závažie hrotom na prilbu a skúmajú to v laboratóriu.
Niekedy sme naozaj videli, že na tú prilbu spadne závažie a na nej to nie je vidieť. Ale potom, keď sme sa pozreli na tú helmu v laboratóriu, tak zrazu vo vnútri nej boli vidieť trhliny a ako je tá helma oslabená a rozhodne by som v nej spadnúť nechcel. Ale skutočne to na nej nebolo na prvý pohľad vidieť.
Nevyhnutné turbulencie
Dôležité je samozrejme aj to, aké od tej prilby máte očakávania a tu vás chcem upozorniť na jednu zásadnú vec. Každá prilba na motocykel sa testuje na holých motorkách. Napríklad v tom SCHUBERTHU je skúšobná komora, kde je motorka bez plexi skiel. Na nej sedí buď figurína, alebo jazdec a na toho jazdca sa púšťa to, čo práve skúmajú. To znamená vietor, voda, svetlá. Simuluje sa prostredie povedzme na saharskej púšti, takže je tam teplo, púšťajú sa tam pásky atď. A toto všetko sa meria a výsledkom je, že tá prilba má nejaké hodnoty, tvar a je pripravená do prevádzky.
A prečo o tom hovorím? Pretože vy si potom sadnete na svoju motorku, ktorá má nejaké plexisklo a zrazu sa tá prilba chová inak, pretože sú tu turbulencie. Bez turbulencií sa na motorke jazdiť nedá. Ja mám Yamahu FJR a tá má elektrické posúvacie plexisklo o päť centimetrov, a keď jazdím, tak sa s tým stále hrám a vždy som prekvapený, ako mi to mení pocit z jazdy na tej motorke. Zrazu na mňa fúka úplne z inej strany, či niekam inam, zvyšuje sa hlučnosť, tlak vetra. Hovorím to preto, aby ste od tej prilby nečakali, že to je, ako keď sa zatvoríte v aute a ste v úplnom pohodlí. Motorka je nepohodlná. Vždy tam bude fúkať a pršať a tá prilba je na to pripravená, ale nemôže vám garantovať, že bude všetko perfektné. To nejde.
Myslite na to, že tá prilba musí byť smerovo stabilná a keď otočíte hlavu doprava alebo doľava, tak to s vami nesmie cvičiť. To znamená, že musí byť dobre urobená aerodynamicky a dôležitá je samozrejme aj hlučnosť čiže aeroakustika.
Ale turbulencia vždy mení správanie tej prilby. Nie jej vlastnosti, ale správanie áno, tak prosím myslite na to, že tie turbulencie tam sú.
Typy heliem na motorku
Čo sme ešte nespomenuli, tak je rozdelenie moto prílb. Základné delenie sa dá urobiť podľa toho, ako sú konštruované. Všeobecne asi najobľúbenejšie sú integrálne helmy. Ich výhoda spočíva v tom, že sú celé v jednom kuse. Vďaka tomu majú nižšiu váhu a sú tichšie. Na druhú stranu sa zase horšie dávajú na hlavu a dávajú dole, zvlášť pokiaľ napríklad nosíte okuliare. Najčastejšie ich uvidíte na cestných motorkách.
vyklápacia prilba SCHUBERTH C5
Alebo si môžete vybrať vyklápaciu helmu, klapačku alebo vyklápačku, čo znamená prilbu so špeciálnym mechanizmom, vďaka ktorému si môžete bradovú časť vyklopiť hore na hlavu, kde sa zastaví a drží. Vďaka tomu ju pri krátkych zastávkach nemusíte dávať dole celú. Je to aj oveľa pohodlnejšie na nasadzovanie a zosadzovanie alebo ak máte okuliare. Vyklápačky získavajú na popularite aj vďaka obľúbenosti cestovania a jazdenia na cestovných enduroch, ale sú samozrejme praktické aj na naháče alebo na skúter.
Ďalšou možnosťou ochrany hlavy na motorke je otvorená helma. Tú si obvykle vyberajú motorkári do mesta alebo na skúter. Sú väčšinou veľmi ľahké, výborne vetrajú a pohodlne sa nasadzujú. Na druhú stranu nemáte chránenú tvár.
Keď tú prilbu na motorku kupujete, tak si ju dobre vyskúšajte, pobudnite v tom obchode, majte ju na hlave dajme tomu pol hodiny. Alebo si v nej ideálne choďte zajazdiť, pokiaľ je to možné. My to umožňujeme, aby ste si mohli naozaj zistiť, či je to prilba pre vás a prispôsobí sa, alebo je potrebné ísť iným smerom. Navyše uvidíte, ako sa bude správať priamo na vašej motorke, či tam nie sú nejaké vplyvy, kvôli ktorým bude hlučná.
Priatelia, keď si budete chcieť vybrať dobrú prilbu, choďte do dobrého obchodu a určite vám poradia. V Genezi to tak bude stopercentne. Keď budete potrebovať, ozvite sa a keď budete chcieť čokoľvek vedieť zastavte sa u nás v Zlíne alebo v Prahe, budeme veľmi radi.
Tak jazdite s rozumom!